+40 733-266-604 ; +40 763-019-671 ; +40 744-354-644

Cum citim o etichetă

 
1. Vâscozitatea
Informațiile privind vâscozitatea descriu comportamentul unui lubrifiant la schimbări de temperatură.
     
La căldură, uleiul devine mult mai fluid, curge mult mai ușor. În oraș sau în afara acestuia, când temperatura este 
ridicată, motorul este supus la temperaturi înalte care accentuează fenomenul. Așadar, este important să folosim 
un ulei care rămâne suficient de vâscos în condițiie unei temperaturi ridicate pentru a proteja motorul.
Această proprietate este măsurată cu ajutorul normelor S.A.E.  

2. Uleiurile de bază

Caracteristicile și performanțele diferă de la un lubrifiant la altul, singurul lucru pe care îl au în comun îl reprezintă principalul ingredient numit «  ulei de bază », care reprezintă 75 până la 85% din ulei –acesta putând fi de origine minerală (prin prelucrarea  petrolului) sau de origine sintetică.
3. Tip de motor
Indicații privind tipul de motor (motor pe benzină sau motor diesel).
 
4. Certificarile producătorului
Dupa testarea eficacității, o bună parte din lubrifianți sunt certificați de producători ca :
  • Pentru automobile: Mercedes-Benz, Renault, Peugeot, Volkswagen, Citroën, Ford, Fiat, Porsche, BMW...
  • Pentru camioane:  MAN, MB, Volvo, RVI, Renault Truck, Daimler Crysler, MTU...

9-9-2014 11-04-10 AM-API,ACEA

5. Norme

Specificațiile API si ACEA reprezintă recunoașterea calității de către cei mai mulți producători. Cu toate acestea, cei mai mulți producători își adaugă propriile norme.

CELE TREI NIVELE DE PERFORMANȚĂ SUNT:

sae

    Norma S.A.E.(Societatea Inginerilor de Automobile):

Dacă uleiul satisface cerințele unei singure clase de vâscozitate, uleiul se numește Monograd. Uleiul Multigrad este uleiul care satisface cerințele mai multor clase de vâscozitate. De exemplu, un ulei 15W-40 va asigura o pornire la rece similară cu un ulei din clasa 15W și se va comporta la temperaturi ridicate ca un ulei din clasa 40. În majoritatea țărilor dezvoltate din lume, clasificarea uleiurilor de motor în funcție de vâscozitate, folosită uzual, este cea stabilită de SAE (Societatea americană a inginerilor de automobile) în standardul SAE J300 care a intrat în vigoare în luna august 2001. Această clasificare cuprinde 11 clase:
  • 6 de iarnă - 0w, 5w, 10w, 15w, 20w, 25w (w - winter, iarna)
  • 5 de vară - 20, 30, 40, 50, 60.
Pentru uleiurile multigrad se folosește notarea dublă cu cratimă, prima notare indică clasa de iarnă (cu indicele w), iar a doua notare indică clasa de vară; de ex. SAE 5w-40, SAE 10w-30 etc. Uleiurile de vară sunt caracterizate de 2 valori maxime de vâscozitate la temperaturi scăzute (dinamică) și valoarea minimă a vâscozității cinematice la 100°C. Uleiurile de vară sunt caracterizate de limitele vâscozității cinematice la 100°C, de asemenea valoarea minimă a vâscozității dinamice la temperatură ridicată ( 150°C) și gradientul vitezei de circulație 106 c-1. Cu cât este mai mică cifra în fața literei "w" (SAE), cu atât este mai mică vâscozitatea uleiului la temperatură scăzută și, respectiv, pornirea la rece a motorului este mai ușoară. Cu cât este mai mare cifra care se află după cratimă (SAE), cu atât este mai mare vâscozitatea uleiului la temperatura ridicată și mai sigură ungerea motorului pe timp de caniculă.

 

    
    








Norma A.P.I. (Institutul American de Petrol):

Standardele de performanta A.P.I. sunt indicate prin abrevierea API SJ sau API CE:
  • Prima  litera  indica tipul de motor (S= benzina si C=diesel),
  • A doua litera indica nivelul de performanta ( pentru motoare pe benzina, etc.).
Lubrifiantii trebuie sa indeplineasca cu success patru teste pentru a atinge nivelul de performanta API. 
Aceste teste iau in considerare urmatoarele aspecte:
  • Cresterea temperaturii uleiului de motor in timpul functionarii motorului ;
  • Prelungirea perioadei dintre schimburile de ulei in raport cu cele recomandate de producatori ;
  • Eforturi pentru a atinge  performanta  motorului ;
  • Cresterea continua a standardelor privind protectia mediului ;
  • Consum mai scazut de carburant datorita vascozitatii scazute (categoria de optimizare/conservare a consumului de energie).
Exista trei tipuri de clasificare :
  • Clasificarea API pentru motoarele pe benzina
  • Clasificarea API pentru motoarele Diesel
  • Clasificarea API pentru transmisii
  • SA - Pentru motoare foarte vechi, fara cerinte de performanta. Folosita numai atunci când este ceruta în mod special de fabricant.
  • SB - Pentru motoare foarte vechi. Folosita numai atunci când este ceruta în mod special de fabricant.
  • SC - Pentru motoare fabricate pâna în anul 1967.
  • SD - Pentru motoare fabricate pâna în anul 1971.
  • SE - Pentru motoare fabricate pâna în anul 1979.
  • SF - Pentru motoare pe benzina fabricate dupa 1980, pâna în anul 1989. În comparatie cu SE asigura o curatire mai buna a partilor active ale motorului si reducerea depunerilor, rezistenta la oxidare si protectie la uzura mai ridicate.
  • SG - Pentru motoare fabricate dupa 1980, pâna în anul 1993 inclusiv. Recomandat la autoturismele si autoutilitarele pe benzina. Aditivare mai ridicata în comparatie cu SF.
  • SH - Pentru motoare fabricate pâna în anul 1996 inclusiv. Valabil începând cu 1993, contine un sistem de asigurare a calitatii care în comparatie cu SG asigura în mod mai sever proprietatile uleiului.
  • SJ - Pentru toate motoarele folosite în prezent. A fost introdusa în clasificarile API dupa 1996. Este mai eficienta decât SH în ceea ce priveste stabilitatea la oxidare la temperaturi înalte, compatibilitatea cu catalizatorul, spumare redusa.
  • SL -  A fost introdusa începând cu iulie 2001. Standard inca in vigoare.
  • SM - Cea mai înalta clasa de performanta pentru motoarele pe benzina dupa clasificarea API. A fost introdusa începând cu noiembrie 2004. Pentru toate motoarele performante produse în prezent, avand o protectie imbunatatita impotriva depozitelor si lucrului la temperaturi scazute. Unele uleiuri pot primi specificatia "Energy Saving", 
Specificatii API - categoria "comercial"( CA - CH-4) (motoare Diesel)
  • CA - CC - Pentru motoare diesel pâna în 1965.
  • CD - Valabil din 1965, lubrifiant pentru motoare diesel de sarcina mare, supraalimentate. Contine aditivi DD mai eficienti.
  • CE - Lubrifiant pentru motoare diesel de mica si mare viteza, cu sarcina ridicata, supraalimentate. Aditivat moderat, asigura consum redus de ulei.
  • CF - A fost introdus în 1994. Pentru motoare diesel cu sau fara injectie indirecta, incluzând si pe cele care folosesc combustibil cu sulf peste 0,5%. Înlocuieste specificatia API CD.
  • CF-2 - Introdusa în 1994. Pentru motoare cu sarcina mare, în doi timpi.
  • CF-4 - Introdusa în 1990 . Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, aspirate natural sau supraalimentate. Poate fi folosita în loc de API CD sau CE.
  • CG-4 - Introdusa in 1995. Pentru motoare diesel în patru timpi, cu sarcina mare, care folosesc combustibil cu sub 0,5% sulf. Uleiurile CG-4 sunt recomandate la motoarele care îndeplinesc standardele de emisii din 1994. Poate fi folosit în loc de API CD, CE si CF-4.
  • CH-4 - Introdusa la 1 decembrie 1998. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, care îndeplinesc standardele de emisii din 1998. Uleiurile CH-4 sunt special aditivate sa fie folosite cu combustibili cu sub 0,5% sulf. Asigura o uzura mai redusa la ghidajele de supape, tratare mai eficienta a funinginii si performante mai ridicate. Poate fi folosita în loc de API CD,CECF-4 si CG-4.
  • CI-4 - Introdusa in 2002. Pentru motoare diesel în patru timpi, de mare viteza, care vor indeplini in 2004 standardele de emisie implementate in 2002. Standardul CI-4 este destinat motoarelor prevazute cu sistem de recirculare a gazelor arse si destinate motoarelor Diesel ce folosesc o motorina cu o concentratie de pana la 0.5% sulfuri. Aceste uleiuri pot fi folosite in locul uleiurilor care indeplinesc standardele CDCECF-4CG-4CH-4. Unele uleiuri pot primi specificatia CI-4 Plus.
  • CJ-4 - In Septembrie 2006API a inceput certificarea uleiurilor si pentru standardul CJ-4. Acesta se adreseaza motoarelor in 4 timpi Diesel, echipate cu sisteme de control al emisiei cu filtre de particule si alte sisteme moderne.
  Clasificarea API pentru transmisii
  • API-GL-1   Pentru transmisii axiale care au cutii de viteza in spirala si schimbator de viteza precum si anumite transmisii manuale. Pot contine aditivi : antirugina, anticoroziv, antispumant precum si un aditiv care scade pragul de solidificare.
  • API-GL-2  Se utilizeaza pentru transmisiile schimbatorului de viteze deoarece un ulei GL -1 este insuficient.
  • API-GL-3  Se utilizeaza pentru transmisiile cutiilor de viteza in spirala care functioneaza la uzura si viteze moderate
  • API-GL-4  Se utilizeaza pentru transmisiiile cutiilor de viteza in spirala si transmisii
  • API-GL-5  Serveste acelasi scop ca si anterioarele dar in conditii de viteza mult mai ridicate, generand un  cuplu extrem de redus si o viteza scazuta la cuplu ridicat. Aditivii anti-uzura si cei destinati intrebuintarii la  presiuni ridicate  sunt utilizati frecvent.
 

 Norma A.C.E.A(Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile)

 

  • A1 - Ulei multigrad pentru motoare pe benzina, stabil la forfecare la temperaturi medii, asigura economie de combustibil.
  • A2 - Ulei multigrad de vâscozitate normala pentru motoare pe benzina.
  • A3 - Ulei multigrad stabil la forfecare, de mica volatilitate. Proprietati foarte bune de curatire, stabilitate excelenta.
  • B1 - Ulei pentru motoare diesel, stabil la forfecare la temperaturi medii si sarcini mici, asigura economie de combustibil.
  • B2 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica.
  • B3 - Ulei pentru motoare diesel de sarcina mica. Depaseste prescriptiile B1, B2 privind conditiile de uzura, depuneri si formarea de funingine.
  • B4 - Avantajos, în primul rând, în motoarele diesel cu injectie directa.
  • E1 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare usor supraalimentate.
  • E2 - Ulei pentru interval normal de schimb, motoare mediu supraalimentate.
  • E3 - Superior normei E2-96, ulei SHPD, asigura curatenie si protectie antiuzura impecabila. Satisface EURO 1 si EURO 2.
  • E4 - Norma mai severa decât E3, asigura cel mai lung interval de schimb.
  • E5 - Asigura curatire mai buna a pistonului, protectie ridicata la uzura, stabilitate mai buna la oxidare.
 

Urmariti si paginile urmatoare:

ULEIURI INFORMATII UTILE
CERTIFICĂRILE PRODUCĂTORILOR AUTO
Scroll to Top